Maha Magazine koplamptester

Nieuwsbrief, editie 5

Geachte lezer,

In deze editie van het Maha Magazine hebben we een blogitem waarin wij u informeren over de digitale koplamptester. Daarnaast gaan we in gesprek met Martin van Os van Porsche Centrum Maastricht over het bedrijf en de markt. Ook zijn we op bezoek geweest bij Van der Horst Motorsport en hebben een aantal mooie afbeeldingen gemaakt. Tevens kunt u meer informatie vinden over de nieuwe serie MAPOWER II.

Met vriendelijke groeten,

Bart Kamps

In deze editie van het Maha Magazine:

  • In de werkplaats van Porsche Centrum Maastricht
  • Uitgelicht: project Van der Horst Motorsport, Oud Gastel
  • Blog: de voordelen van een digitale koplamptester
  • Industrieprijs voor MAHA tweekoloms hefbrug

In de werkplaats van Porsche Centrum Maastricht

Met een combinatie van passie, kwaliteit, design en snelheid staat de tevredenheid van alle klanten centraal op het gebied van service bij Porsche Groep Zuid. De toewijding aan de klant en het product staan garant voor een professionele dienstverlening en deskundig advies voor alle Porsche liefhebbers. Wij spreken met aftersales manager Martin van Os over Porsche Centrum Maastricht.

Compleet ingerichte werkplaats

Porsche Centrum Maastricht (PCM) is samen met Porsche Centrum Eindhoven en pop-up-store Bentley een onderdeel van Porsche Groep Zuid. In totaal heeft PCM acht vestigingen in Nederland. De vestiging in Maastricht is vijf jaar geleden ontstaan met toenmalige eigenaar Paul van Splunteren, toenmalige DGA Luc Vanderfeesten en de huidige DGA Ad Geerts. Begonnen met slechts drie auto’s in de showroom, is vestiging Maastricht uitgegroeid tot een showroom met inmiddels zo’n veertig auto’s verdeeld over twee verdiepingen en een compleet ingerichte werkplaats.

Groei in de orderstroom

Omdat steeds meer mensen Porsche rijden, is niet alleen de nieuw- en occasionverkoop gegroeid, maar ook de orderstroom voor de werkplaats. Van Os: “Na verloop van tijd ontstond er zo veel aanbod van reparatie en onderhoud dat het met overwerk niet meer viel op te lossen. Ook de showroom werd te klein. Dus hebben we besloten om een heel nieuw pand neer te zetten, die per januari 2017 operationeel is gegaan.”

werkplaats-porsche-haspelkabinet-en-stempelhefbruggen

stempelhefbrug-zs-square-1

stempelhefbruggen-zs-square

Een klein segment

Veel van de credits voor de onstuimige, bovenregionale groei van het nichemerk Porsche moet wat de aftersales manager betreft terechtkomen bij Vanderfeesten. “Vanderfeesten is gedreven en in staat om een laagdrempelige sfeer te creëren”. Van Os schetst het merkimago bij de buitenwacht: elitair, geen oog voor klanten in spijkerbroek. “Of die beeldvorming klopt laat ik in het midden, bij ons staan we in elk geval met beide benen op de grond. Iedere klant wordt met hetzelfde respect behandeld. Het is een heel klein segment, mensen kennen elkaar allemaal. Doe je het goed bij de één, dan hoort de ander dat snel genoeg.”

Heldere communicatie

Met een haal- en brengservice biedt Porsche Centrum Maastricht de klant comfort. Bij PCM wordt zo’n veertig procent van de te onderhouden auto’s thuis opgehaald, de rest komt via de eigenaar zelf. “Wat ál onze klanten nodig hebben, is heldere communicatie. Over de status van hun auto, wat we gaan doen, wanneer en hoe.” De zakelijke klant, voor wie zijn voertuig als het ware onmisbaar is, ontvangt de auto dezelfde dag terug. Met de sportautoklant daarentegen is men meestal wat langer bezig, zeker als het een klassieker betreft. “Als de communicatie geborgd is, mag de wagen wat hen betreft best een dag langer blijven staan. Zolang wij maar transparant zijn”, aldus Van Os.

stempelhefbrug-zs-square

porsche, stempelhefbrug, maha nederland, werkplaatsinrichting

dea-stempelhefbruggen

Het belang van het proces

Om de meest professionele dienstverlening te garanderen, is het belangrijk om een ‘werkplaats van de toekomst’ te creëren. “De monteurs zijn hierbij vaak de sluitpost. Daarom is het van belang dat er een rustige, ruime en toegankelijke werkplek is, waar de ergonomie klopt”, aldus Van Os. Het proces is hierbij ook belangrijk: “als je serieus naar je proces kijkt en de hectiek uit je werkplaats haalt, door monteurs de kans te geven langer naar een auto te kijken, kun je veel meer uit een doorgang halen. Met minder hectiek doe je dan veel meer.”

Kijk ook eens op de website van Porsche Centrum Maastricht.

(bron quotes: AfterSales Magazine)

Uitgelicht: Van der Horst Motorsport, Oud Gastel

De voordelen van een digitale koplamptester

U als garagist weet als geen ander dat er veel gebeurt op het gebied van koplampen en verlichting. Van halogeen gingen we over op xenon, gevolgd door LED en de afgelopen jaren werden de Matrix-LED (VAG), Multibeam (Mercedes-Benz) en laserlicht (BMW) geïntroduceerd. Inmiddels wordt er hard gewerkt aan de nieuwste ontwikkeling, namelijk OLED-koplampen. MAHA heeft daarom in samenwerking met VAG een koplamptester ontwikkeld die al de Matrix-LED-koplampen nauwkeurig kan afstellen.

Innovatieve systemen

De innovaties op het gebied van koplampen zijn met name gericht op hogere lichtopbrengst en beter zicht, maar er worden ook systemen aan gekoppeld om andere weggebruikers niet tot last te zijn. Een aantal premium automerken hebben een grootlicht-assistent. Met deze optie heb je altijd het grootlicht aanstaan. Door de koppeling tussen de sensor en de koplampen kunnen gedeeltes van het grootlicht worden uitgeschakeld indien er een tegenligger aankomt. Deze koplampen bestaan namelijk uit meerdere units die als lamellen verdeeld zijn over de breedte van de lamp. Indien er een tegenligger is, registreert een sensor de afstand tot de lichtbron en schakelt de koplamp de unit uit die het zicht van de tegenligger kan belemmeren.

MAHA MLT 3000 Koplamptester (1)

Veiligheid op de weg

MAHA heeft in samenwerking met VAG een volledig nieuwe koplamptester ontwikkelt om alle ultramoderne lampen en grootlicht-assistent functies, zoals de  Matrix-LED-lampen, te kunnen afstellen. Indien een dergelijke koplamp vervangen moet worden, dient deze juist afgesteld te worden in verband met het continu rijden met grootlicht. Een standaard koplampafstelapparaat volstaat dan niet. Het is namelijk van belang dat de eventuele afwijking zeer nauwkeurig wordt geregistreerd. De MAHA MLT 3000 heeft deze nauwkeurigheid wel, omdat hij voorzien is van een High Dynamic CMOS camera en  speciale software. Deze software stelt de automonteur in staat heel simpel de juiste gegevens in te voeren in de software van de auto. Zo weet de auto precies de afwijking van de koplamp ten opzichte van de hartlijn van de auto. Zodoende kunnen de sensor en de koplamp weer goed met elkaar communiceren, zodat andere verkeersdeelnemers niet in gevaar worden gebracht!

MAHA MLT 3000 koplamptester (2)

MAHA MLT 3000 koplamptester (3)

Geen oneffenheden in het vloeroppervlak

MAHA heeft met deze koplamptester de titel “Best of 2016’ in de ‘Optical Technologies’ gewonnen, mede dankzij de elektronische niveauregeling. Hierdoor zijn oneffenheden in het vloeroppervlak verleden tijd, omdat de koplamptester zorgt voor automatische aanpassingen in de meetsoftware.

Meer informatie over de MAHA MLT 3000 vindt u via deze links:


Deze blog over de voordelen van de koplamptester is geschreven door Leon

Industrieprijs voor MAHA tweekoloms hefbrug

Onze hofleverancier van remmentestbanken en hefbruggen, MAHA GmbH, heeft de prestigieuze INDUSTRIEPREIS 2017 gewonnen in de categorie “Automotive” voor haar innovatieve en ‘connected’ tweekoloms hefbruggenfamilie MAPOWER II (IoT).

Een onafhankelijke jury, bestaande uit experts, professoren en vakjournalisten, kozen de MAPOWER tweekolomshefbrug als winnaar. Ze prezen het product als zeer geavanceerd met economische, sociale, technologische en milieuvriendelijke voordelen. Hieronder een overzicht van de voordelen waardoor MAHA deze mooie prijs heeft weten binnen te slepen.

Innovatief systeem

De hefbruggen zijn beschikbaar in negen diversen modellen met vijf verschillende hefvermogens en twee verschillende aandrijvingen (hydraulisch en elektro-mechanisch). Tevens zijn ze optioneel leverbaar met ‘Internet of Things’ (IoT). Deze technologie verbindt de hefbrug met een database in de cloud en is erop gericht om de stilstand tot een minimum te beperken. Een brug die stilstaat levert immers geen omzet op.

Direct contact met de serviceafdeling

Om de stilstand te voorkomen en te beperken zendt de MAPOWER II hefbrug informatie, zoals slijtage en een dreigend defect, naar de cloud. De serviceafdeling van Maha Nederland wordt hierover automatisch ingelicht, evenals acute problemen met de hefbrug, en kan dan direct contact met de klant opnemen. Tevens is het mogelijk voor de klant om vanaf de hefbrug een serviceoproep naar Maha Nederland te versturen.

Een groot voordeel van de IoT is ook dat er al direct duidelijk kan zijn wat er defect is aan de hefbrug. Zodoende kan de servicemonteur van Maha Nederland de juiste onderdelen meenemen en de hefbrug zo spoedig mogelijk operationeel maken.

Voor meer informatie over de MAHA MAPOWER II hefbrug, klik dan op een van onderstaande links:

Wist u dat:

  • Wij een SSB erkend leerbedrijf zijn?
  • Wij vanaf heden de nieuwe serie MAHA Mapower gaan leveren en dat onze monteurs daar al klaar voor zijn / training voor hebben gehad?
  • Wij graag uw advies horen over hoe wij onze dienstverlening zouden kunnen uitbreiden?

Volg ons nu ook op Facebook voor de nieuwste updates: www.Facebook.com/MahaNederland

 

Schrijf u nu in voor het Maha Magazine:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.