Logo-Maha-Magazine-Mobiele-Hefkolom

Nieuwsbrief, editie 4

Cock - Maha Nederland

Geachte lezer,

In deze editie van het Maha Magazine hebben we een blogitem waarin wij u advies geven over het kiezen van de juiste mobiele hefkolom. Daarnaast gaan we in gesprek met Bert van ’t Zand van Koopman Truck & Trailer Service over het bedrijf en de markt. Dit keer zullen wij het project Rutten Truck & Trailer Service uitlichten met een aantal mooie afbeeldingen. Tevens hebben we een mooie inruilactie met de ‘oude’ drukomzetters.

Met vriendelijke groeten,

Cock van der Linden

In deze editie van het Maha Magazine:

  • In de werkplaats van Koopman Truck en Trailer Service, Nijkerk
  • Uitgelicht: project Rutten Truck en Trailer Service, Heijen
  • Blog: wanneer kies je voor mobiele hefkolommen?
  • Actie: drukomzetters inruilen

In de werkplaats van Koopman Truck & Trailer Service, Nijkerk

Begonnen als de garage van een klein transportbedrijf en uiteindelijk geformaliseerd tot de interne werkplaats met een sterk overwicht op de autotransport opbouw. Met specifieke kennis en gedrevenheid is Koopman Truck & Trailer Service, KTTS, één van de betere autotransport werkplaatsen van Noord West Europa. Wij spraken Bert van ‘t Zand, service manager, over het bedrijf en de markt.

Wat Koopman Truck & Trailer Service anders maakt dan andere werkplaatsbedrijven, is het feit dat zij een interne werkplaats zijn, een onderdeel van het overkoepelende Koopman Logistics Group. “Omdat wij een non-profit center zijn hoeven wij geen winst te maken. Ons resultaat ligt bij het afleveren en het behouden van goed inzetbare autotransportwagens, die minimaal een half jaar meekunnen op het gebied van reparaties,” aldus Van ‘t Zand.

Voorkomen van strandingen en onnodige werkplaatsbezoeken

Het voorkomen van strandingen onderweg en het reduceren van het aantal werkplaatsbezoeken zijn hierbij belangrijke onderdelen. “Samen met de afdeling wagenparkbeheer zorgen we dat het aantal werkplaatsbezoeken sterk gereduceerd wordt.” Dit doet KTTS door te kijken hoe lang het voertuig nog mee moet en hoe lang het duurt tot de volgende onderhoudsbeurt. Tevens zullen zij waar nodig onderdelen preventief vervangen. KTTS kijkt in stappen van een half jaar en ziet dit als tijd gerelateerd onderhoud.

Koopman Truck & Trailer Service (3)

Procesoptimalisatie

Het verdienmodel in de transportbranche verandert continu, vooral door buitenlandse concurrentie. Daarom staat procesverbetering op dit moment hoog op de agenda binnen de Koopman Logistics Group en daarmee ook bij KTTS. Bert van ‘t Zand: “We zijn nu bezig met het zo efficiënt mogelijk invullen van het proces zonder verlies van kwaliteit.”

Het is hierbij cruciaal te kijken naar de totale kosten van een autotransporter; het nieuwbouw proces, de levensduur, de planning en het onderhoud. KTTS draagt hieraan zijn steentje bij door samen met de afdeling wagenparkbeheer het onderhoud juist te plannen en de onderhoudskosten op lange termijn te reduceren. “Een ideaal onderhoudsmodel met voor ons natuurlijk de ideale en optimale uitvoering daarvan. Hiermee kun je veel efficiency halen op basis van levertijd maar ook op de uit te voeren werkzaamheden en daarmee de inzetbaarheid van het wagenpark,” aldus Bert van ’t Zand.

Meerwaarde van de klant

Daarnaast wordt er bij KTTS continu gekeken naar de meerwaarde voor de klant. Bert van ’t Zand: “Je kunt wel met de meute mee rennen maar het is belangrijk om te blijven kijken waar we mee bezig zijn en de klant als prioriteit te houden.” De lat hoog leggen, de beste zijn in wat je doet. Deze verwachting wordt daarom ook neergelegd bij alle leveranciers. “Ik denk dat Maha Nederland daarin een goede partner is. Het leveren van hoge kwaliteit apparatuur en het zoeken van oplossingen om de continuïteit van het bedrijf op been te houden.”

Stilstaan geen optie

Wanneer KTTS naar de resultaten kijkt van afgelopen jaar is het aantal strandingen flink afgenomen door middel van efficiënt onderhoud. Binnen de interne werkplaats is dat één van de belangrijkste taken. Bert van ’t Zand: “Als een autotransportwagen stil komt te staan heb je twee problemen: de chauffeur kan niet verder en de klant rekent er op dat de auto’s binnen een bepaalde tijd binnen zijn. Deze performanceverslechtering willen we bij KTTS niet hebben.”

Koopman Truck & Trailer Service

Blijven verbeteren

In de werkplaats wil KTTS steeds meer naar digitale systemen toe. “Op dit moment is onze informatie nog te veel verspreid. De data moet direct bij de bron komen en goed geïnterpreteerd worden. Helemaal omdat de complexiteit van de voertuigen steeds groter worden,” aldus Van ‘t Zand. Het sturen van bruikbare informatie om het onderhoudsbeleid beter te kunnen bepalen is een belangrijk toekomstpunt waar KTTS momenteel mee bezig is.

Kijk ook op de website van Koopman Truck & Trailer Service: www.koopman.nl

Uitgelicht: Rutten Truck & Trailer Service in Heijen

Cleverpit met Remmentestbank

Cleverpit met remmentestbank en spelingsdetector

Cleverpit Enkelwandige werkput

Pitlift railgevoerde putkrik

Remmentestbank met liftsysteem

Cleverpit werkput trap

Wanneer kies je voor mobiele hefkolommen?

Wanneer we praten over mobiele hefkolommen winnen ze nog jaarlijks aan populariteit. Dat is niet zo verwonderlijk als je naar de grote voordelen kijkt die dit soort systemen te bieden hebben ten op zichte van andere hefmiddelen en prefab putten. Om een juiste keuze te maken in het aanschaffen van hefmiddelen zetten wij graag alle voordelen en nadelen van de mobiele hefkolommen onder elkaar.

“Het fijne van de mobiele hefkolommen is de flexibele inzetbaarheid.”

  • Het eerste voordeel is de prijs. Vergeleken bij mobiele hefkolommen kosten rijbanenbruggen of cilinderhefbruggen vaak het dubbele. Een put kost al gauw het drievoudige.
  • Als we kijken naar de hefvermogens, hebben de gangbare hefkolommen bij een set van 4 al gauw een vermogen van 22 tot 34 ton. Er zijn zelfs uitvoeringen die met 4 kolommen 60 ton kunnen heffen.
  • Het fijne aan mobiele hefkolommen is het feit dat ze universeel toepasbaar zijn. De wielbases of spoorbreedtes van de voertuigen vormen hierbij geen enkele belemmering.
  • Ze zijn overal inzetbaar. Je kunt met de kolommen naar het voertuig rijden en bent dus niet aan een vaste plaats gebonden. Zelfs buiten sleutelen is een optie.
  • Opgeruimd staat netjes. Als de kolommen niet in gebruik zijn kunnen ze prettig en makkelijk aan de kant gezet worden.
  • De hefkolommen hebben een doorlopende ontwikkeling gezien. Vond men vroeger de verbindingskabel tussen de kolommen nogal eens lastig en kwetsbaar, dit probleem is verholpen sinds er met accu uitgevoerde, draadloze systemen bestaan.
  • Systeemuitbreiding is eenvoudig. Als je aan de remmen wilt werken wil je een oplegger het liefst niet aan wielen heffen, daarom zijn er nu systemen met traverse en kingpin opnames waardoor je deze voertuigen ´wielvrij´ kunt heffen.

Finkbeiner Mobiele hefkolommen

Mobiele hefkolommen Finkbeiner EHB 9-serie

Wanneer kies je niet voor een mobiele hefkolom?

We kunnen het natuurlijk wel alleen over de voordelen hebben maar uiteraard hebben de mobiele hefkolommen ook nadelen, anders zouden er geen andere hefsystemen bestaan. Hieronder een kort overzicht.

  • Het opstellen van het systeem duurt natuurlijk langer dan bij een rijbanenhefbrug of een prefab put, waar je alleen maar op hoeft te rijden.
  • 4 x 7,5 ton wil niet zeggen dat je alle voertuigen van 30 ton kunt heffen. Bijvoorbeeld een lange touringcar met grote overhang en tandemassen zal, onder één van de achterassen meer dan 15 ton wegen. Het totale voertuig weegt maar 22 ton, maar in dit geval heb je wel 6 kolommen nodig.
  • Bij grote reparaties, zeker aan de remmen, kunnen de kolommen behoorlijk in de weg staan. Voor dat soort werkzaamheden werken hefcilinders veel prettiger.

Finkbeiner EHB1005 mobiele hefkolommen MAHA

Finkbeiner EHB1005 mobiele hefkolommen

Het gesprek aangaan

Samengevat zijn mobiele hefkolommen een uitstekende investering, maar voor grotere werkplaatsen kan het prettiger zijn een prefab put te gebruiken bij het verversen van APK keuring. Mocht je een werkplaats hebben met grotere reparaties, dan hebben we hefcilinders als alternatief voor handen. Er zijn veel mogelijkheden. Benieuwd naar de mogelijkheid die voor uw situatie het best geschikt is, neem dan contact op met één van onze technische adviseurs!

 

Deze blog over mobiele hefkolommen is geschreven door Cock

INRUILACTIE: € 250,00 terug voor ‘oude’ drukomzetters

drukomzetter RCD20

Drukomzetters van de MAHA remmentestbank van het type RCD 20 worden sinds vijf jaar niet meer gefabriceerd en zijn vervangen voor het nieuwe type drukomzetter, de RCD 20-2. De fabrikant heeft ons te kennen gegeven dat het oude type drukomzetters vanaf 1 juli 2017 ook niet meer gerepareerd kan worden. U herkent het oude type aan de zwart plastic behuizing. Heeft u dit type drukomzetter, dan kan deze na 1 juli niet meer vervangen worden voor hetzelfde type.

Drukomzetter RCD20-2Daarom krijgt u van ons €250,00 terug voor uw oude drukomzetter(s)! Afhankelijk van het aantal en de conditie van de drukomzetters kunt u t/m 1 juli 2017 honderden euro’s besparen op de ombouw van uw remmentestbank en nieuwe drukomzetters.

Vraag uw persoonlijke offerte nu aan bij Leon Prins!

Wist u dat:

  • Wij graag uw advies horen over hoe wij onze dienstverlening zouden kunnen uitbreiden?
  • Wij vanaf heden de nieuwe serie MAHA Mapower gaan leveren en dat onze monteurs daar al klaar voor zijn / training voor hebben gehad?

Volg ons nu ook op Facebook voor de nieuwste updates: www.Facebook.com/MahaNederland

 

Schrijf u nu in voor het Maha Magazine:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.