logo-maha-magazine-sat-traverse

Nieuwsbrief, editie 3

Cock Maha Nederland

Geachte lezer,

In deze editie van het Maha Magazine hebben we een gesprek met Addy Terlouw van Terlouw Diesel Center in Mijnsheerenland, al decennia een begrip in hun vak. Tevens is recent het omvangrijke project van René Wierda van Wierda Bedrijfswagens in Heerenveen opgeleverd. Hier is een prachtig resultaat neergezet, waarvan wij met alle plezier een paar beelden met u delen. Daarnaast hebben we een blogitem om de veiligheid in uw werkplaats te verhogen. Wellicht dat u er nooit eerder bij stil heeft gestaan hoe u dit op vrij eenvoudige wijze kunt bereiken!

Met vriendelijke groeten,

Cock van der Linden

In deze editie van het Maha Magazine:

  • In de werkplaats van Terlouw Diesel Center B.V.
  • Uitgelicht: project Wierda Bedrijfswagens B.V. Heerenveen
  • Veilig werken bij scheef geladen trailers

In de werkplaats van Terlouw Diesel Center B.V.

Terlouw Diesel Center B.V. te Mijnsheerenland is begonnen als een éénmanszaak  en is inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste namen in de branche. Met beschikbaarheid van onderdelen, servicegerichtheid, flexibele openingstijden en de technische ‘know how’ is Terlouw een begrip in de Nederlandse dieseltechniek. Wij spraken Addy Terlouw, mede-eigenaar, over het bedrijf en de markt.

“Onze ouders zijn in 1968 begonnen met een klein bedrijf gericht op het elektrische gebied.” aldus Addy Terlouw. Omdat zijn hart bij de dieselmotoren lag besloot zijn vader te beginnen in de dieselbranche met revisie en reparatie van de conventionele dieselsystemen. Door puur op de techniek te focussen is het bedrijf langzaam verder gegroeid. In 1999 heeft Addy samen met zijn broers Jan en Peter het bedrijf van zijn vader overgenomen. Zij zagen de grote verschuiving van mechanische naar elektronische regelsystemen en besloten hierop in te springen: “we zijn begonnen met het optimaliseren van moderne dieselmotoren om een beter brandstof verbruik en vermogen te kunnen realiseren”.

Vermogensbank voor lastige storingen

“Ik denk dat wij redelijk uniek zijn in Nederland op het gebied van softwareaanpassingen, alles wordt namelijk gecontroleerd op een Maha vermogensbank.” stelt Terlouw. Daarbij is het belangrijk om transparantie te creëren naar de klant toe. Door het gebruik van de Maha vermogensbank kan zowel de opdrachtgever als Terlouw Diesel Center B.V. precies zien hoe een voertuig binnenkomt en hoe deze weer de deur uitgaat. Naast de optimalisaties wordt er op het gebied van dieselmotoren nog veel meer gedaan. Alle dieselsystemen kunnen ook getest en gereviseerd worden bij Terlouw Diesel Center B.V. “Reguliere fouten worden door de dealer opgelost, wordt het erg spannend dan maken zij gebruik van onze faciliteiten.” aldus Addy Terlouw. Daarnaast houden zij zich ook bezig met roetfilters en uitlaatgasemissies.

Project Terlous Diesel - Maha Nederland remmentestbank truck-en-bus

Project Terlous Diesel - Maha Nederland remmentestbank uitlezen

Bijspijkeren van kennis

Naast de technische ‘know how’, de meest moderne testapparatuur en een grote voorraad aan onderdelen is het voor Terlouw ook belangrijk om de monteurs op trainingen te sturen. Het niveau wordt op deze manier bijgespijkerd. Omdat de dieselmotoren en inspuitsystemen steeds complexer worden, is het contact tussen merkdealers en importeurs ook van groot belang. “Op deze manier krijgen we meer informatie waardoor wij weer verder kunnen zoeken naar een oplossing.” stelt Addy Terlouw.

Wel of geen online verkopen

Een doelstelling van Terlouw Diesel Center B.V. is om het verkoopkanaal te vergroten. Online verkopen is daarbij ten sprake gekomen. “Het is voor ons een grote kans maar tegelijkertijd ook een hele grote bedreiging”. Als het gaat om online verkopen is het lastig om de kwaliteit te meten. Goedkope onderdelen of slecht functionerende onderdelen zijn hiervan een voorbeeld. Maar het belangrijkste is volgens Terlouw dat de onderdelen niet getest worden op de juiste apparatuur. Hierdoor kan het de juiste codering missen wat weer van groot belang is voor het (goed) functioneren van de motor. “Daarom hebben wij ervoor gekozen om ons niet te richten op de online wereld, maar ondernemen we actie om A-kwaliteit producten hier in de grote regio’s te leveren aan klanten. Tevens hebben de klanten de mogelijkheid om gratis gebruik te maken van onze technische helpdesk.” aldus Addy Terlouw. Ook worden alle commonrail ruildelen geleverd met de benodigde montage onderdelen, zoals bouten en afdichtringen.

Project Terlous Diesel - Maha Nederland

Project Terlous Diesel - Maha Nederland overzicht

De toekomst voorspellen

Net als andere bedrijven wordt ook Terlouw geconfronteerd met de wetgeving. Het is daarom lastig om in de toekomst te kijken en om te zien wat er met de verbrandingsmotor gaat gebeuren. Uiteraard zijn ze wel met de toekomst bezig. Op dit moment richten ze zich steeds meer op nabehandelingssystemen voor uitlaatgassen van voertuigen. Ze merken steeds vaker dat garages bij hen aankloppen, omdat ze niet weten hoe ze de katalysatoren, roetfilters e.d. aan de praat kunnen houden of hoe ze een storing moeten oplossen. “Het is voor ons constant schakelen in de markt, maar we zien wel degelijk een toekomst.” aldus Addy Terlouw.

Kijk ook op de website van Terlouw Diesel Center: http://www.terlouw.nu/

Project: Wierda Bedrijfswagens B.V. in Heerenveen

Project Wierda - Putafwerking Maha Nederland

Project Wierda - Remmentestbank en liftsyteem Maha Nederland

Project Wierda - Maha Nederland werkput en afzuiging

Poject Wierda - Vloeistof- en luchtdistributie Maha Nederland

Project Wierda - Remmentestbank en spelingsdetector Maha Nederland

Project Wierda - MDO2 Maha Nederland

Veilig werken bij scheef geladen trailersBlog: Maha SAT Traverse - truck en bus

In iedere werkplaats heeft veiligheid een hoge prioriteit. Iedere monteursopleiding wijdt er veel aandacht aan en niemand loopt de werkplaats in zonder veiligheidsschoenen. Onopgemerkt kunnen er echter toch situaties ontstaan die veiliger werken eenvoudig mogelijk maken. Eén daarvan is het heffen van trailers of bakwagens met een koeler of scheef geladen bakwagens of trailers.

Een snelle en veilige oplossing

Tijdens het heffen zullen dergelijke trailers en bakwagens naar één kant gaan hellen. Om de trailer of bakwagen vervolgens horizontaal te krijgen wordt er met een hefbok onder de carrosserie de trailer of bakwagen aan één zijde opgekrikt. Dit is natuurlijk een creatieve oplossing, maar door het verschuiven van het zwaartepunt op de krik kan dit gevaarlijke situaties opleveren. Bovendien is er een veel veiligere en snellere oplossing.

De SAT-traverse

Blog veilig werken: Maha SAT Traverse - truck en bus

MAHA heeft de SAT-traverse ontwikkeld. Deze traverse heeft veel overeenkomsten met een standaard traverse. Het verschil is dat de SAT-traverse afgezet kan worden op de putrand of de werkplaatsvloer. In combinatie met de putkrik krikt u de trailer onder het chassis op. Zodra de traverse 10 cm boven de putrand komt, schuift u de traverse over de putrand heen. Vervolgens kunt u zonder problemen de putkrik laten zakken. Het chassis steunt af op de traverse. De putkrik plaatst u onder de as die u wilt heffen. Omdat het chassis is afgesteund gaat de as recht omhoog.

Putkrik laten rusten op traverse

Tevens kunt u de SAT-traverse gebruiken om de trailer of bakwagen mechanisch af te steunen. Hoewel veel monteurs in de werkplaats een lading op de putkrik laten staan is het veiliger om de lading te laten rusten op een afzetbok of een SAT-traverse. Wederom met bijkomend voordeel dat de putkrik ergens anders inzetbaar is.

Blog veilig werken: Maha SAT Traverse putkrik - truck en bus

Beschikbaar voor verschillende putbreedtes

  • De traverse is tot 14.500 kg belastbaar;
  • Beschikbaar voor verschillende putbreedtes;
  • Standaard levering is met verstelbare geleiders en verschillende adapters;
  • Tevens zijn er verschillende adapters als optie beschikbaar.

Bekijk ook de video over de SAT-traverse op onze website of bel ons voor meer informatie!

Lyon - Maha Nederland


Deze blog over veilig werken bij scheef geladen trailers is geschreven door Lyon.

Wist u dat:

  • Wij graag van u vernemen op welke wijze wij onze dienstverlening verder kunnen verbeteren of uitbreiden?
  • U apparatuur aan uw onderhoudscontract kunt laten toevoegen?
  • Alle arbeidsmiddelen in de werkplaats periodiek gekeurd/onderhouden moet worden vanuit “het arbobesluit” .

Volg ons nu ook op Facebook voor de nieuwste updates: www.Facebook.com/MahaNederland

 

Schrijf u nu in voor het Maha Magazine:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.